Paradiso, woensdag 8 maart, The Suffers

Armen omhoog met een harde kreet. Zo begonnen The Suffers hun eerste optreden in Paradiso op de woensdagavond. Een fenomeen waarmee zij hun optredens vaker schijnen te beginnen. Of het nou het creëren van eenheid op het podium is of om het publiek wakker te schudden? Geen idee, maar het werkte wel verhelderend. The Suffers komen uit de stad Amerikaanse stad Houston gelegen in Texas. Ze bestaan uit 10 blanken mannen en een donkere frontvrouw, de lady of soul. Het geluid van de band wordt vaak omschreven als Gulf Coast Soul. In beschrijvingen wordt zelfs gezegd dat The Suffers het genre, dat mij niet geheel bekend is, zelfs heruitgevonden hebben. De band is in 2011 samen gekomen en is, naar eigen zeggen, klaar om de wereld te veroveren. In de Verenigde Staten heeft de band al een indrukwekkende reputatie opgebouwd door meer dan 150 optredens af te ronden in een kalender jaar. Daarbij hebben zij ook al hun live-minuten gepakt in de Amerikaanse televisieshows van David Letterman, Jimmy Kimmel en Trevor Noah. In Amerika zijn The Suffers een naam aan het worden. Woensdag 8 maart stonden ze voor het eerst in Europa, in Amsterdam.

Op Spotify bestaat de mogelijkheid om te zien in welke stad ter wereld welke muziek het meest wordt beluisterd. Voor de band die deze avond in de kleine zaal van het Paradiso optrad was dit altijd Houston geweest. Logisch, vonden ook zij zelf. Simpelweg omdat dit de plek is waar zij al sinds jaar en dag muziek maken. Afgelopen jaar veranderde deze vanzelfsprekendheid toen er een onverwachtse stad naar bovenschoot in het rijtje op Spotify. Uit het niets doemde Amsterdam op in het lijstje van meest beluisterd plekken. Opmerkelijk, vonden ook zij zelf, omdat de band nooit in Europa is geweest en hier nooit een plaat heeft uitgebracht. Toch deed dit verschijnsel op Spotify The Suffers besluiten om hun eerste Europese optreden in Amsterdam te laten plaatsvinden. Dit optreden van The Suffers illustreert de kracht die Spotify heeft op de muziekindustrie. Muziek voor iedereen en overal, no matter the distance.

De lady of soul, de zangers, vergeleek tussen twee nummers door het maken van muziek met koken. Er is een basis-ingrediënt waaraan de rest van de smaakmakers worden opgehangen. Het ingrediënt dat aan de basis ligt van de sound van The Suffers is traditional soul met daar overheen gekruid invloeden uit de funky-wereld, de reggae, en om een eigen ingrediënt toe te voegen aan het receptuur van de band, de disco. Naast ritmesecties die sterk doen denken aan die van Curtis Mayfield in zijn schuimbekkend lekkere ‘Move On Up‘, gebruikt de zangeres haar stem zo dat het lijkt alsof je aan het luisteren bent naar de zangeres van een discoliedje. Zachtaardig, scherp geïntoneerd en met perfecte timing. De grote smaakmakers van de band zijn de blazers. Om een impressie te geven van het fijngevoelige blaaswerk van deze mannen, kijk naar de NPR-sessie. Het eerste nummer van de sessie, in deze steeds fameuzer wordende Amerikaanse bibliotheek, is het nummer ‘Giver’. Niet alleen in de NPR bibliotheek was dit het hoogtepunt van de show, ook in Paradiso. The Suffers maken er een smaakvolle maaltijd van. Dat de zangers ook zelf hield van een hapje eten was duidelijk aan haar postuur te zien. Daarbij is er vast een correlatie tussen een gulzig lichaam en het hebben van een dijk van een stem.

Begin 2015 heeft ieder lid van de band besloten om te stoppen met hun dayjobs om het grote succes na te jagen. Dit optreden leek voor de band zelf een mijlpaal te zijn. Na het gebruikelijke geklap en gestamp met schoenen op de houten vloer verscheen de percussionist als eerste weer op het podium. Nadat hij het publiek meerdere malen luidkeels zijn eigen naam had laten scanderen, introduceerde hij een voor een de overige bandleden die ook het podium weer op kwamen. Bijna allemaal hadden de bandleden hun telefoon erbij gepakt om het publiek vast te leggen. Alsof de familie in America niet zou geloven dat er mensen in Amsterdam zouden van hun muziek houden. Oprecht lief om de band zo dankbaar te zien voor het uitzinnige publiek. Wel miste de band deze avond twee bandleden. Normaal gesproken zijn er tien, nu slechts acht. Onze idee was dat de begroting van de buitenlandse tournee nog niet het voltallige aantal bandleden aan kan. Als de band met zoveel energie blijft spelen komen die tijden komen nog wel.

The Suffers hebben nog maar één album uitgebracht. Het album draagt origineel genoeg de naam van de band. Muzikaal doet het denken aan een andere opkomende Amerikaanse band genaamd Con Brio. Een band die na een spetterende minuut in DWDD begin 2016 optrad in de bovenste zaal van het Tivoli, Cloud Nine. Zelden ben ik zo omver geblazen door een sexy bak geluid als tijdens dat optreden een jaar geleden. The suffers worden alleen niet gedragen door een funky frontman die geïnspireerd is door Prince en D ‘Angelo, maar door een krachtige vrouw die er niet om schroomt om live haar soul open te rijgen waardoor het optreden weer doet denken aan een klaagzang van Charles Bradley. Met de charisma van een Aretha Franklin beweegt ze dartelend met haar grote lichaam over het podium. The Suffers, misschien veroveren ze ooit de wereld. Amerika hebben ze, in redelijk mate, op zak. Zonder twijfel gaan Europa en Nederland meer van The Suffers terug zien.

Opmerkingen staan uit.