Eerste rondvaartboot op waterstof nog steeds niet in gebruik genomen

De Nemo H2, zoals de “electrische scooter onder de rondvaartboten” heet, moest het beeld op de grachten definitief veranderen. Maar Lovers, de eigenaar van het schip, kan het door het ontbreken van een tankstation na vier jaar nog niet in gebruik nemen.

Twee miljoen euro. Dat koste de hypermoderne en ultra-zuinige nieuwe rondvaartboot van vaarbedrijf Lovers. Het was een vooruitstrevend idee: een rondvaartboot zonder schadelijke uitstoot, stank, lawaai of gebruik van fossiele brandstoffen. Oud-wethouder Marijke Vos doopte Nemo H2 in 2009, de boot verscheen even op Sail 2010 en kreeg een nominatie voor Schip van het jaar 2011.

Het probleem met de waterstofboot is, zul je altijd zien, de brandstof. Het bijvullen van waterstof vereist een extra beveiligd tankstation. Dat is niet overal welkom, ook niet op het terrein van Shell in Noord, terwijl dat bedrijf juist had bedacht zijn personeel met de H2 over het IJ te vervoeren.
Amsterdam had elders in Noord wel een waterstoftankstation, voor het project van GVB met waterstofbussen. Maar Nemo H2 kon daar vanaf het water niet bij. Dus zou het station worden overgeplaatst naar het Shellterrein. ‘De concrete plannen lagen al op tafel,’ zegt Fred Hage van Linde Gas Benelux, die het tankstation zou bouwen. ‘We waren eigenlijk al klaar om te bouwen.’
Maar de bouw en het testen van de boot, zonder bestaande procedures, duurde lang. Het personeel van Shell stak het IJ inmiddels al over met de GVB-pont. Een tankstation bij de oliemaatschappij zat er niet meer in.

Hoe de toekomst er voor het schip uit gaat zien is nog onbekend. Het werd gebouwd in een tijd zonder crisis. Even een waterstoftankstation bouwen in Amsterdam lijkt nu verder weg dan ooit.

Leave a Reply