Grote goede doelen niet vatbaar voor crisis

De 25 grootste goede doelen ontvangen, ondanks de economische crisis, steeds meer opbrengsten uit donaties. KWF Kankerbestrijding is hiervoor de belangrijkste aanjager.
Alleen in 2009 stagneerden de opbrengsten uit donaties, maar daarna groeiden deze met 4 procent per jaar. Dit blijkt uit resultaten van het jaarlijks onderzoek van de Volkskrant naar opbrengsten uit eigen fondsenwerving. In totaal zijn de opbrengsten van de 25 grootste filantropische instellingen afgelopen jaar gestegen met 4,2 procent naar 742 miljoen euro.

Volgens hoogleraar filantropie Theo Schuyt geeft als reden het verantwoordelijkheidsgevoel van de burgers. “De filantropie neemt de rol over in de verzorgingsstaat. Burgers zien dat de overheid sommige taken niet meer doet.” Iedereen verwacht, volgens Schuyt, ten onrechte dat door de crisis de private bijdrage inzakt. “Juist in tijden van cirsis en de aaneenschakeling van slecht nieuws hebben burgers behoefte aan betrokkenheid en hoop. Ze blijven daarom geld geven.”

KWF Kankerbestrijding is het grootste goede doel van Nederland. Vorig jaar groeide de instelling met 22 procent, naar 125 miljoen euro. KWF profiteert al enkele jaren van het succes van Alpe d’HuZes, waarbij fietsers geld ophalen door zes keer de alpencol uit de Tour de France op te fietsen. Vorig jaar haalde KWF via deze actie 21 miljoen euro op; dit jaar verzamelden de fietsers 28,5 miljoen.

Leave a Reply