Moeizaam proces rond tijdig aansluiten van de abri’s JCDecaux

AmsterdamFM vroeg zich af waarom ondanks regelmatig het storingsnummer bellen het donker bleef op meerdere tramhaltes in Amsterdam.
Verslaggever Vellinga bracht e.e.a. in beeld en leverde een overzicht af bij de abri verantwoordelijke JCDecaux.
Het Amsterdamse station werd dringend verzocht het verhaal voorlopig onder de pet te houden en JCDecaux de kans te geven de lijst van aangeleverde gebreken aan te pakken. Nu de zender haar bevindingen (na een half jaar) naar buiten wil brengen geeft JCDecaux niet meer thuis.

Nog zijn niet alle ledlampjes, die als meerwaarde van de vernieuwde abri’s werden gepromoot, aangesloten. Voor met name de adverteerder zou een goede verlichting van groot belang zijn volgens technisch directeur Henk Smit in een eerdere reactie naar Menne Vellinga van AmsterdamFM die het in kaart heeft gebracht.

 

 

 

Moeizaam proces. In het voorjaar van 2013 was het AFM-redacteur Menne Vellinga opgevallen dat bij hem in de buurt meerdere in dat jaar geplaatste wachthuisjes, van het nieuwe type abri, niet aangesloten waren op het lichtnet. Met name in de Utrechtsestraat stoorde dat hem mateloos. Om de vertrektabel van tram 4 te kunnen lezen moest hij steeds zijn zaklamp van zijn iPhone aanzetten. Het was najaar en nog donker als hij met een van de eerste trams naar de radiostudio aan het Damrak moest.  Op de website van het Amsterdamse radiostation maakte hij dan ook melding van het feit. Verder werd ook meerdere keren met een landelijk servicenummer van JCDecaux gebeld. De klacht zou binnen redelijke tijd worden opgelost zo werd Vellinga steeds weer beloofd.

 

Eerste half jaar 2013. JCDecaux had in een half jaar tijd kans gezien in heel Amsterdam 1500 abri’s gratis te vervangen op zowel tram- als bushaltes. Dat was een hele grote operatie bevestigde Henk Smit van JCDecaux in een eerste reactie. Deze deal was het bedrijf met de Gemeente Amsterdam overeengekomen. Het nieuwe 'windscherm' was van betere materialen, kon zo nodig worden gerecycled en misschien wel het meest vernieuwende, het zou worden voorzien van led-verlichting.  Verder werden de posterkasten ook van energiezuinige verlichting voorzien, zo was in een oud promofilmpje op internet te zien.

 

Lijst van 31 haltes met gebreken. Toen het licht maar niet werd ontstoken in de Utrechtsestraat besloot de journalist van AmsterdamFM een aantal avonden de tram te nemen om met een lijnnetkaart in de hand de niet goed werkende abri’s in kaart te brengen. En dat gaf wel een indruk: Zie het als een representatieve steekproef.  Indien er meerdere wachthuisjes staan op een halte is deze als één gebrek geteld. Het gebrek kon zijn: de niet werkende ledverlichting, het onverlichte lijnnummerkastje op de abri en/of de onverlichte posterkast.De meeste tramlijnen blijken in de laatste week van 2013 werkende abri’s te hebben.

 

het overzicht van gepasserde haltes

Lijn 1 telde tussen Leidseplein en eindpunt Osdorp slechts 1x uitval van de 18 op deze lijn genoteerde haltes.

Lijn 2 tussen CS en eindpunt Nieuw Sloten, 5x uitval van de 25 haltes.

Lijn 3 tussen van Woustraat en Zoutkeetsgracht, , 5x uitval van de 15 haltes.

Lijn 4 tussen Rembrandtplein en  Europaplein, 4x uitval van de 11 haltes.

Lijn 5 is niet meegenomen in de steekproef.

Lijn 7 tussen Weesperplein en Burg. Roellstraat, 5x uitval van de 25 haltes.

Lijn 9 tussen Rembrandtplein en gemeentegrens Diemen, 4x uitval van de 17 haltes.

Lijn 10 tussen Weesperplein en Rietlandpark slecht 1x uitval van de 7 haltes.

Lijn 12 tussen Ferdinand Bolstraat en Haarlemmerweg, 3x uitval van de 21 haltes.

Lijn 13 tussen Krommert en eindpunt Geuzenveld, 1x uitval van de 13 haltes.

Lijn 14 tussen Soembawastraat en Lodewijk van Deijselstraat geen extra uitval van de 31 haltes. Traject samen met lijn 9 en 12 aldaar reeds gemeld.

Lijn 16 tussen VU en Concertgebouw, 1x uitval ( eindpunt VU) van de 11 haltes.

Lijn 17 tussen Marnixstraat en eindpunt Dijkgraafplein, 17 haltes, geen uitval waargenomen.

Lijn 24 tussen Stadionplein en Munt, 1x uitval van de 15 haltes.

Lijn 26 tussen Rietlandpark en CS, 1x uitval van de 4 opgenomen haltes.

 

Indrukwekkende lijst. Deze indrukwekkende lijst van gebreken was in een eerste reactie van JCDecaux bij hen niet bekend. Misschien lag er wel een aanvraag voor een voedingskabel bij een van de ‘stroomleveranciers’. En dat laat soms lang op zich wachten volgens technisch medewerker Eric Bosman.

Vellinga besloot daarop netbeheerder Liander met het overzicht te confronteren. Bij hen was geen lijst van gebreken bekend, was de reactie van hun woordvoerder communicatie Caroline van der Veeken. “Liander voldoet  aan zijn verplichting: het distribueren van stroom, ook voor de abri’s.” Misschien zijn die kasten niet goed aangesloten, zo werd ook opgemerkt (…). “Goed dat u dit doet” laat van der Veeken aan Vellinga weten.

En toen viel er een vreemde stilte. Het leek even op een kat en muis spel. Maar daarmee kreeg de adverteerder zijn poster ‘s avonds niet verlicht en de vroege- of late tramreiziger geen leesbare reisinformatie.

 

Radiostilte. De lijst was gemakkelijk na te trekken. En JCDecaux reageerde in een volgend telefoongesprek blij te zijn met dit overzicht. Men vroeg voorlopig niets te publiceren op de site van AmsterdamFM en hun technische dienst de kans te geven de lijst uit te pluizen. Voor AmsterdamFM stond voorlopig vast dat er iemand niet goed had opgelet of alle nieuw geplaatste abri’s volgens de voorschriften waren opgeleverd.

 

Utrechtsestraat verkeerd opgeleverd. Begin 2014 komt er beweging in het overzicht. Halte’s worden opengehaald, geheimzinnige kleurenstrepen op de weg gespoten. En wat bleek, bij de renovatie van de Utrechtsestraat in de periode 2012-2013 was men domweg vergeten opdracht te geven om kabels af te takken van het hoofdnet van de openbare straatverlichting. Er lagen op de tramhaltes geen kabels op rol.

 

Op het Rembrandtplein waren enkele abri’s wel en enkele niet aangesloten. Als leek denk je: dat los je toch gewoon even op (…). Netbeheerder Liander laat weten dat elke abri op verzoek vanzelfsprekend aangesloten wordt. Maar daar komt meer voor kijken. Soms moeten er boringen worden gemaakt onder de trambaan door. En dat gaat dan weer meer tijdkosten, volgens Maarten Hoek de regiomanager van JCDecaux.

 

25 maart en 8 april 2014. Eind maart en begin april is Vellinga weer een rondje gaan maken langs de ‘donkere’ tramhokjes. Toen bleken van de 31 storingspunten er nog steeds 13 niet te zijn aangesloten.

Eindverslag. 15 mei is ‘s avonds een afsluitende inventarisatie gemaakt. Daaruit bleek dat er nog zeven hardnekkige knelpunten zijn.

Op lijn 2 noteren we de haltes Emmastraat en Valeriusplein.

Op lijn 3/12 is het nog donker op een van de haltes Roelof Hartplein en het Haarlemmerplein.

Op lijn 4 blijft het schemeren op een van de haltes op het Frederiksplein.

Op lijn 7/10 doen niet alle ledlampjes het nog op het Leidseplein.

Op lijn 24 zal de halte Gerrit van de Veenstraat nog moeten worden aangesloten.

 

Reactie JCDecaux en Liander

Lieselot Meelker woordvoerder van Liander kan zich herkennen in het verslag en schrijft in een reactie: ‘We willen, zoals al eerder gezegd, eigenlijk niet in een publiek spelletje ping-pong terecht komen. Daar is de Amsterdammer al helemaal niet bij gebaat! Laten we hopen dat jouw artikel wat snelheid brengt in het proces, en dat alle abri’s binnen afzienbare tijd verlicht zijn.’

Een terugbelverzoek aan JCDecaux kost meer tijd. Als na ruim twee weken nog geen moeite wordt genomen even de telefoon te pakken besluit AmsterdamFM over te gaan tot publicatie van haar bevindingen.

Vellinga:’De heer Henk Smit technisch directeur van JCDecaux Nederland belde mij aan het begin van mijn onderzoek ( januari 2014) regelmatig ‘s avonds op over de niet goed werkende verlichting en hun plan van aanpak. Nu e.e.a. is samengevat geeft Smit geen gehoor! Ik vind dat onbegrijpelijk voor zo’n grote speler op de markt van communicatie middelen.’

 

'Testcase’ JCDecaux zit ondertussen toch niet stil. De oplettende reiziger is het ongetwijfeld opgevallen dat op een aantal knooppunten het slanke lijnnummerkastje is vervangen door een grote doos. In deze doos zit de nodige elektronica. JCDecaux wilde nog niet onthullen wat ons nu weer te wachten staat. Het zou voorlopig om een testcase gaan waarbij t.z.t. de lijnnummers op afstand kunnen worden aangepast. Bij omleidingen bijvoorbeeld.

AmsterdamFM houdt ogen en oren open  en komt graag met een vervolg.

Bron: AmsterdamFM/Menne Vellinga

 

Onze programma's

Zelf radio maken?

AmsterdamFM wordt gemaakt door vrijwilligers. Wil je ook radio maken?