Noord/Zuidlijn-boor Molly is klaar met haar laatste klus

De boorders van de Noord/Zuidlijn zijn met boormachine Molly aangekomen bij station Rokin. Dinsdagavond om 22.08 uur parkeerden ze Molly in haar eindpositie tegen de massieve stationswand. Hiermee zit Molly’s werk erop en is het boren van de zevende tunnelbuis van de Noord/Zuidlijn een feit. Vanaf eind september zal zus Victoria de allerlaatste tunnel tussen de Vijzelgracht en het Rokin voor haar rekening nemen.
 

Molly begon haar laatste tocht op 25 juni 2012. In totaal is nu 86% van het tunnelboren voor de Noord/Zuidlijn klaar. Boormanager Joost Joustra is tevreden:

“Het boren in de dikke kleilaag, de passage vlak langs monumentale panden zoals De Bazel en de Munttoren én de krapste bocht van het boortracé maakten dit een bijzonder en uitdagend traject. Terugkijkend kan ik alleen maar concluderen dat het uitstekend is gegaan; een groot compliment voor de boorders. Nu nog één keer alle hens aan dek voor de laatste tunnelbuis met Victoria.”

 

[youtube id=”tRdYQrJqgAw” width=”550″ height=”300″ align=”center”]

 

 

 

Boormachine vastzetten

 

Nu de boorders Molly hebben geparkeerd, treffen ze maatregelen om de boormachine vast te zetten. Ze vervangen de boorspoeling in de graafkamer door een extra dik mengsel van zand, vliegas, cement en bentoniet. Daarmee wordt een langdurig stabiele toestand gecreëerd, zodat verhoogde druk met boorspoeling in de graafkamer (zoals tijdens het boorproces) niet meer nodig is. Ook plaatsen ze stalen steunen tussen de tunnelwand en de boormachine. Deze steunen nemen de functie over van de afzetcilinders, waarmee Molly zich gedurende haar tocht afzette tegen de laatst geplaatste tunnelring. Als dit is gebeurd, kan de machine helemaal worden uitgeschakeld en worden alle leidingen en het aanvoerspoor omgebouwd naar boormachine Victoria.

 

 

 

Victoria

 

In station Vijzelgracht zijn de boorders ondertussen druk bezig met het startklaar maken van Victoria. Vanaf eind september boort zij de achtste en laatste tunnelbuis van de Noord/Zuidlijn in noordelijke richting tussen de stations Vijzelgracht en het Rokin. Naar verwachting komt zij eind van het jaar aan bij station Rokin. Het boren van de Noord/Zuidlijn tunnels is dan klaar.

 

Onze programma's

Zelf radio maken?

AmsterdamFM wordt gemaakt door vrijwilligers. Wil je ook radio maken?