Springvossen 2 maart | Bettie van Haaster

15:00-16:00

Gast: Bettie van Haaster, schilder.

Robert van Altena bezoekt voor deze uitzending Bettie van Haaster in haar studio voor een gesprek over een serie werken op papier én over ‘Vlinder’ een gedicht van Joseph Brodsky.

Galerie Albada Jelgersma heeft de afgelopen 7 weken iedere week een andere kunstenaar tentoongesteld onder de titel ‘7×7’.

Bettie van Haaster liet daarin een serie van veertien werken op papier zien. Alle werken hingen in één lijn, te lezen van links naar rechts. Daartegenover op de lange wand een enkel schilderij. Afhangend van het plafond en zich voor de werken langs uitstrekkend over de vloer een lange en tamelijke brede strook doorschijnend Chinees papier met daarop het door de kunstenaar met een rietpen en oostindische inkt geschreven gedicht van Joseph Brodsky.

 

 

Toen Bettie van Haaster dichter Joseph Brodsky eens, lang geleden, na een lezing vroeg hoe hij aan een gedicht begint, antwoordde hij: ”To and fro. To and fro”. Voor de gespitste, sensibele geest van de jonge kunstenaar speelt de begrenzing van een discipline geen rol. Het eenvoudige, wat cryptische antwoord van de dichter was voor Van Haaster helder en direct. Het gaf haar een leidend inzicht in haar eigen werkwijze, een inzicht dat ook vandaag nog de orde bepaald in haar studio.

 

N.b.: Bettie van Haaster was al eens te gast in Springvossen: aflevering 328. In die uitzending sprak zij over haar schilderijen.

 

Foto: ‘Vlinder'(2020) oostindische inkt op papier, 21 x 29cm. —Bettie van Haaster.
Courtesy: Bettie van Haaster & Galerie Albada Jelgersma


 

Vorige uitzending: Klaas Kloosterboer, schilder. Over zijn tentoonstelling ‘2-steps, 3-steps’ bij Ellen de Bruyne Projects.

Volgende uitzending: Kunstenaarsduo Arja Hop & Peter Svenson. Over de tentoonstelling ‘Florachromes: een verhaal van vier rivieren‘ in Huis Marseille.

ALLE SPRINGVOSSEN-UITZENDINGEN


 

Eindredactie: Robert van Altena

Contact: springvossen@gmail.com

Springvossen op Facebook & Instagram


 

Muziek

Opening: ‘Variationen’, Op.27, II. Sehr schnell (1936) van Anton Webern door Michuko Uchida. Album: Schoenberg – Berg – Webern. Michuko Uchida en het Cleveland Orchestra o.l.v. Pierre Boulez (Philips, 2000).

Slot: ‘Raise Four’ Thelonious Monk, album ‘Underground (1968)’.


 

Opmerkingen staan uit.