Uitgelicht: Caribische zon

Deze en komende week draait het World Cinema Festival in Amsterdam waar films uit de Cariben in het zonnetje gezet worden. Films, die gemaakt zijn op de eilanden Cuba, Jamaica, Trinidad & Tobago, de Dominicaanse Republiek, Curaçao en Haiti.
Het belletje rinkelt meteen: musica, musica caribeña!! Muziek die nu ook wonderwel past bij de lekkere, zompig tropische temperaturen die buiten geregeld heersen, deze fijne zomer.

Als een confettibom die openbarst in een warreling aan kleuren en vormen, zo veelklankig en -kleurig is de muziek, die van die eilanden komt: soca (Trinidad & Tobago), merengue (D.R.), son en salsa (Cuba), tambú (Curacao), reggae (Jamaica). Mensen als Mighty Sparrow, Juan Luis Guerra, Bob Marley zijn ook in dit “westen” grote namen geworden.
Die muziek is gemeenzaam bekend. Die heb ik dan ook niet geprogrammeerd. 

 

In Kunst & Cultuur op Vrijdag bij zowel Fabiola Veerman in het eerste uur als bij Amber Roner in het tweede uur ( 15-17 uur) op radio Amsterdam FM muziek van nú van die Caribische eilanden. En dan niet de stereotiepe macho-billenschud-vrouw-als-louter sexueel-object-hitparade muziek zoals reggaeton, maar de iets minder ‘lichtzinnige’ muziek van die eilanden- alhoewel er niets tegen lichtzinnigheid is, maar er zijn ook nog andere zaken in het leven, ook daar.

Tanya Kross, die op 16/8 op het Grachtenfestival optreedt, is een groot pleitbezorgster van de traditionele muziek van haar eiland, Curaçao. Zij is een klassiek geschoold zangeres, dus overgiet zij haar tambú met een lichtelijk klassiek sausje. Zeer fraai klinkt om ongeveer 15.42 “Nonze su kantika di tambú”, een traditional van haar eiland. 

Kelvis Ochao’s “Asi, asi” klinkt redelijk zoals je zou mogen verwachten van een muzikant die van Cuba komt maar in een ingehouden versie. Meer singer-songwriter. introverter dan wat men meestal met Cubaanse muziek associeert. Luister als dit je bevalt dan ook eens naar Danay Suárez– gemixed door dj Gilles Peterson.

In Amber’s uur Wyclef Jean‘s hartstochtelijke liefdesverklaring aan zijn eiland Haïti. Hij werd in de jaren negentig wereldwijd bekend als rapper in de hiphopgroep Fugees, later door zijn rol als bewogen voortrekker en opbouwer na de aardbeving die een groot deel van Haïti in ellende stortte in 2010. 

Vervolgens opzwepende moderne electronica gemixed met traditionele tambu van Kuenta i Tambú van wederom Curaçao. Zeer dansbaar en zeer van nu.

Tarrus Riley is een zeer populair reggaezanger met een opmerkelijk stemgeluid van Jamaica, Hoewel hij in de Bronx N.Y. geboren werd is hij grootgegroeid in Jamaica. En dat hoor je.
Hij is redelijk oldskool á la Bob Marley, wiens gedachtengoed hij ook aanhangt getuige “Shaka Zulu Pickney”, een hommage aan de Afrikaanse afkomst van de meeste Jamaicanen. Een oproep tot bewustwording en trots zijn op die afkomst.

“Lapiz conciente”, het ‘potlood van het geweten’ of ‘gewetensvolle pen’, is een rapper uit de Dominicaanse Republiek die zingt over zijn geluk. Een track gebaseerd op “Feeling good” van Nina Simone. Over zelfbewustwording en -zijn; iets wat niet zou moeten afhangen van hoe een ander over je denkt maar iets, dat je in jezelf op moet bouwen en uit je eigen persoonlijkheid moet halen.
Maar… Lapiz’ geweten is kennelijk uiterst rekbaar, wat je ziet als je naar foto’s van hem kijkt op het www. Poserend met pakken dollars, pakken cocaïne, pistolen, omrings door wulpse vrouwenkonten, hij kan de zg, gangsta-mores niet weerstaan. Zou hij toch eens écht naar  Calle 13, een zeer politiek bewust en stellingnemend controversieel hiphopduo uit Puerto Rico, moeten luisteren.

 

Lees meer over muziek van de eilanden in Metha’s muziek, reggaeton, Cuba, Haiti, Bob Marley en nog veel meer.

 

Onze programma's

Zelf radio maken?

AmsterdamFM wordt gemaakt door vrijwilligers. Wil je ook radio maken?