Wees bewuster over wat je weggooit

Nog altijd wordt een derde van al het voedsel in Nederland weggegooid. In onderzoekscijfers: consument gooit per jaar 50 kilo voedsel weg. In de vuilnisbak en hup, naar de afvalcentrales.
Een veel te hoog aantal, zo merkt ook koepelorganisatie het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) terecht op. 
Daarom zijn er met een groot aantal Nederlandse supermarkten inmiddels concrete afspraken gemaakt over het uitvoeren voorlichtingscampagnes.

De supermarkten benadrukken dat zij zelf al jaren bezig zijn om hun verspilling zo veel mogelijk te beperken. Dit gebeurt onder meer door steeds scherper te sturen op inkoopbeleid, kritisch te kijken naar aanbiedingen op versproducten, het aanbieden van kleinere porties en door samenwerking met voedselbanken.

Over hoe er precies invulling zal worden gegeven aan de nieuwe campagnes in samenwerking met het CBL door de supermarkten staat nog niets vast. Wel laat de organisatie weten dat winkelketens dit jaar nog met minimaal twee consumentenacties op de proppen zullen komen.
Om de klant bewuster te maken van voedselverspilling.
Voorbeelden van mogelijke acties zijn het geven van meer uitleg over houdbaarheidsdata en het geven van bewaartips en recepten voor het koken met kliekjes in de consumentenmagazines.
Ook worden consumenten gewezen op de digitale Bewaarwijzer van het Voedingscentrum. Daarmee kan per product worden opgezocht hoe lang het houdbaar is, nadat de verpakking geopend is of als er geen houdbaarheidsdatum op staat.
Wanneer de eerste campagnes in winkels van start zullen gaan is nog niet bekend.

Comments are closed.